onsdag 6 juni 2012

Sverige

Jag kom på att jag måste säga grattis till Sverige också. Det är inte varje dag det är Sveriges nationaldag!

Jag har länge funderat på varför vi firar Sveriges nationaldag så jag bestämde mig för att googla (Google har ju svar på allt). Här är en kort sammanfattning:
"Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni."

Jag själv tycker att det var väldigt dåliga orsaker till att just 6:e juni blev nationaldag. Gustav Vasa blev kung och 1809 års regeringsform utfärdades. Varför tusan firar vi att 1809 års regeringsform utfärdades? Den gäller ju inte ens längre. Och just ja, det är ju ingen som firar nationaldagen för att ingen vet varför den firas!

Såhär tycker jag: Skrota nationaldagen tills vi får något riktigt att fira, eller flytta den till sista april eller midsommarafton. Eller ha den kvar. Men det är ju bara tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar